info@pardiotech.com
021-66394902

پرتو ایکس در بازرسی خط تولید

توانایی پرتوهای ایکس برای عبور از مواد و آشکار کردن ساختار درونی یا عیوب پنهان، منجر به استفاده گسترده از این پرتو در صنایع تولیدی، برای بازرسی و کنترل کیفیت شده است. استفاده از این پرتو، به منظور تشخیص عیوب داخلی قطعات تولیدی و یا وجود ناخالصی­ هایی درون خط تولید مواد غذایی، بدون آسیب رساندن به ساختار آن­ها، امکان بازرسی غیرمخرب قطعات و مواد غذایی را فراهم نموده است. با توجه به عمق نفوذ پرتو ایکس در مواد مختلف می توان از این پرتوها در بازرسی خط تولید مواد غذایی برای تشخیص ناخالصی ها، بازرسی خط تولید بسته بندی شوینده ها و مواد شیمیایی برای کنترل کیفیت فرایند بسته بندی و تشخیص ایرادات ممکن در این فرایند و کاهش شکایات مشتریان پس از فروش این محصولات استفاده نمود.  

تست های رادیوگرافی، یکی از مهمترین روش های انجام آزمون های غیرمخرب است که به منظور شناسایی عیوب داخلی در مواد فلزی یا غیر فلزی به کار می رود. در این روش اساس کار تست و بررسی عیوب داخلی، بر این مبناست که بر اثر تابش پرتو به محیط های مادی مختلف با چگالی متفاوت، میزان جذب پرتو ایکس در این محیط ها متفاوت است. به طور دقیق ­تر می توان گفت که میزان جذب پرتو در هر ماده ای به ضخامت، چگالی، عدد اتمی و انرژی پرتو بستگی دارد. به این ترتیب در صورت وجود حفره، ناهماهنگی و یا هرگونه عیبی در ساختار ماده که منجر به تغییر ضخامت و بر هم زدن یکنواختی ماده شود، پرتو عبوری از جسم در نقاط مختلف آن شدت متفاوتی را نشان خواهد داد و اثر بر جای مانده از پرتو بر روی فیلم یا هر نوع آشکارساز دیگر، این نایکنواختی را آشکار خواهد نمود.

این روش یکی از پر کاربردترین روش های تست غیر مخرب برای ردیابی عیوب داخلی مانند حفره های گازی است. عیوب صفحه ای نیز می توانند با جهت گیری مناسب توسط رادیوگرافی ردیابی شوند این روش هم چنین برای پیدا کردن تغییرات ترکیب در مواد، ضخامت سنجی، تعیین محل قطعات اضافی یا معیوب که در داخل دستگاه ها وجود دارند و از دید پنهان هستند استفاده شود مزیت اولیه استفاده از پرتوهای یونیزه کننده در تست های غیر مخرب این است که می توان با استفاده از این پرتوها در اجسام با اشکال مختلف و اندازه های میکرونی قطعات الکترونیکی تا گلوله های بسیار بزرگ یا ساختارهای نیروگاهی استفاده کرد.

#